fredag den 2. december 2011

En lille evaluering over den første tid i det (semi)veganske univers og en spinat suppe / spinach soup

Aller først en stor tak til Månebarnet http://hijaluna.wordpress.com/  for at lave det store arbejde med julemad for veganere. Jeg bøjer mig dybt i støvet mudderet. Tak!!!

Nu nærmer vi os jo snart et skæringspunkt, jul og det nye år. Det kræver en lille status.

Familien i skovkanten har nu levet det nye mad liv siden slutningen af august. Med julemåneden kommer der nogle udfordringer. Der er mange traditioner og familien – det vil sige børnene, for skovkantsmanden er meget loyal over for det veganske projekt – er ved at køre i stilling til en kødfuld og traditionel jul.

Det skal siges børnene har været og er for så vidt stadig MEGET tålmodige. Jo der er brok over at det og det kan jeg ikke lide, og der er ind i mellem også røget en rugbrødsmad ned i stedet for den middag, som stod på bordet. Men det er gået langt over min forventning. Det er jo start fra scratch, som om vi aldrig har lavet mad før. Alt skal genopfindes og nye favoritter skal findes.
Mit system er copy – paste alt hvad jeg finder af spændende ting på nettet. Og hvor er det mangfoldigt og hvor er der mange kreative og dygtige veganske sjæle der ude i cyberspace. Meget overvældende på den gode måde.
Vi blev den anden dag enige om at det nok er en ide at forsøge med en madplan for nogle dage ad gangen. Vi bruger al for meget tid, på at finde ud af hvad vi skal have at spise og købe ind, når vi ikke er forberedte. Og endnu i hvert fald bruger vi noget mere tid på tilberedningen af maden end vi gennemsnitligt gjorde før. Man kommer ikke uden om at når man kan smide en kotelet på panden og koge en kartoffel, pasta eller andet stivelses tilbehør til, og bikse en salat sammen undervejs, ja så tager det ikke meget mere end ½ -3/4 time og det kræver ikke den store fantasi. ( Lad mig lige slå fast at vores daglige madlavning hyppigt bestod af mere komplekse retter, men det hurtige blev valgt til dage med sene hjemkomster eller de perioder hvor vi bare var almindeligt fantasiforladte) I øjeblikket, synes jeg, at man skal opfinde den dybe tallerken HVER gang man skal lave mad. Der er ikke rigtig noget som sidder på rygraden. Det kan ind imellem få madlavningen til at føles som en mindre bjergbestigning oven på en lang arbejdsdag. 

Så opstod der lige noget uventet. Det er helt klart at kosten er god for Store Søn. Hans hud ser efterhånden rigtig fin ud. Meget af den skældende eksem, han havde langs hårgrænsen er kun en skygge nu. Vi voksne taber os stille og roligt, og jeg synes personligt, at der er stort velvære i at have et jævnt blodsukker. Men en morgen så jeg i spejlet at jeg havde fået en rød plamage på halsen. 1/1 datter opdagede samtidig, at hun havde fået en på sit ene øjenlåg. Over de næste dage fik jeg flere pletter hen over brystkassen. I starten tænkte jeg, at det var svamp og gik i gang med en creme mod det. Men det aftog bare ikke.  Tvært i mod kom der flere pletter. I lørdags var jeg på arbejde. Jeg var simpelthen ved at gå til, for det kløede konstant over det hele. På et tidspunkt opdagede jeg at skællende fløj fra min pande, når jeg kløede mig. Det gik pludselig op for mig at pletterne nok ikke var svamp eller oh skræk en reaktion på et eller flere af de fødeemner, som jeg nu pludselig indtager i større mængder end nogen sinde før. Men nok snarere en melding om at jeg/vi slet ikke får fedtstoffer nok (håber jeg altså virkelig, det er da nemt at gøre noget ved). Jeg prøvede at analysere lidt på mit daglige fedtindtag og kunne godt se, at det nok ikke er tilstrækkeligt.

Om morgenen spiser jeg müsli, som har ligget i blød i vand natten over. Her i kommes kværnede fuglefrø af sesam, hør, græskar og solsikke i alt 6 tsk og ca. 10 mandler. Dette blandes med to stykker blendet frugt. Selvom frøene indeholder meget fedt er det jo i alt ikke særligt meget. Til frokost spiser jeg typisk en madrest fra aftensmaden, og da vores aftensmad generelt ikke er særlig fedtholdig, måske et par skefulde olie i en dressing og ganske lidt olie til stegning, ja så bliver det altså ikke til meget. Konsekvens tør hud og røde tørre pletter. Mens vi spiste vores ”gamle” mad fik vi jo fedtstof fra kødet og ligeledes fra de mælkeprodukter vi indtog. Jeg har erstattet yoghurt med frugt i min morgenmad, smør og ost er bare forsvundet ud uden fedtholdig erstatning, før end for ganske nylig, hvor jeg begyndte at komme avocado på mit brød i stedet for den smør jeg før brugte. Så regnskabet bliver altså negativt. Indført er så lidt olie i morgenmaden og ligeledes om aftenen, og så må vi jo se om pletterne forsvinder og huden bliver fin og blød igen.  Forstår nu pludseligt hvordan de rene rawfood spisere kan vælte sig i alle de nødder og olier.

Samtidig med at ungerne begyndte at snakke, om hvad vi skal spise i julen, kom det også ud mellem sidebenene, at de trængte til at få noget mad de kender. Det HAR også været nyt nyt nyt hele tiden. Og da skovkantsmanden efterhånden også har fået taget hul på at lave den veganske mad, er det ikke meget kødmad det er blevet til den sidste måneds tid. Så over weekenden har det stået på plutobiks (fars og ris ret som jeg meget snart regner med at forsøge med en vegansk udgave af – og så selv om jeg ved det vil skabe ramaskrig fra ungerne, for der er bare noget der ikke må være anderledes), traditionel hjemmelavet pizza med ost, tarteletter med kylling i asparges.

Skovkantsmanden har også været ude i en mindre slåskamp med sig selv. Han er kaffe elsker J Kaffe skal være ublandet, hele bønner han selv maler lige inden de skal bruges. Bønnerne bor i køleskabet i omhyggeligt lukkede kaffedåser og bønnerne forbliver i posen. Og selvfølgelig skal kaffen brygges på en stempelkande, ellers forsvinder essentielle smagsnuancer!!! Der er bare lige det ved det, at kaffe er meget rigt på kolesterol, den lede! Og intet af det bliver ladt tilbage i kanden når man stempelbrygger. Kolesterol tallet var ikke faldet noget nævneværdigt ved sidste kontrol, så kaffen kom i søgelyset. Der er blevet læst på nettet. Filterkaffe derimod er helt fint, for fedtet bliver suget op i filteret. Den var ikke nem at sluge, for det smager bare ikke så godt som den stemplede kaffe. Der blev søgt lidt mere og resultatet blev i dag at espresso maskinen blev flyttet ind i køkkenet igen. Den lede kolesterol bliver tilbage i bønnerne og kommer angiveligt ikke ud i koppen. Man kan godt brygge almindelig kaffe på en espressomaskine, man skal blot blande kogende vand i og således skulle det kunne komme til at smage rigtigt alligevel. Der er endnu kun lavet en enkelt kop, og der skal vist lige justeres lidt, lyder det fra ham.

To nights menu was made by skovkantsmanden. Lovely soup of spinach with Indian spice
It was served with arabic bread.



Skovkantsmanden veganised the recipe and I took the liberty to publish the recipe here as it’s coming from a 20 year old book by Grace Biilmann “sund og slank med suppe” 

Serves  4 persons.

3 tbsp of vegetable oil
1 big red onion diced
1 clove garlic minced
3 tbsp dry rice
½ tsp salt
1 tsp curry
4 grounded cloves
1 tsp ground cumin
¼ ground nutmeg
1 ¼ l vegetable broth
500 g of rinsed fresh spinach or frozen
1 dl soycreamer
Lemon zest of 1 lemon
Lemon juice/ applecider vinegar
Heat the oil and cook in here onion, garlic and rice together with the spices in about two minutes. Ad 5 dl of the broth and let it simmer for 10 minutes without a lid. Put in the spinach and the rest of the broth, bring to a boil and simmer for 5 minutes. Let the soup cool for about 5 minutes before blending it to a thin puree.  Add  soycreamer, lemon zest  while stirring and some lemon juice to taste and maybe more salt and pepper.
Serve with bread croutons or some fresh bread.

Tak fordi du kom forbi/ thank you for passing by.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar